|  07/24/2017 - دوشنبه 2 مرداد 1396
Menu
نوع جستجو را انتخاب کنید.
  • سایت
  • وب
جستجو
راهنما > تاریخچه و مشخصات پرتال > پرتال چیست

پرتال چیست ؟

پرتال چیست ؟

مقدمه 

يک پورتال نيز مانند يک کامپيوتر خانگي، اطلاعات و خدمات گوناگوني را در يک صفحه وب واحد و به صورتي سازگار و خوش ترکيب در دسترس مي گذارد. گاهي به اين صفحه web top هم گفته مي شود. پورتال مي تواند نقطه شروع يا صفحه اوليه مشخصي داشته باشد که کاربران در زمان اتصال به وب آن را مشاهده کنند. اگر چه بر خلاف صفحه کامپيوتر ، پورتال مي تواند از طريق مجموعه وسيع دستگاههايي که قابليت اتصال به وب در آنها پيش بيني شده (از جمله تلفن هاي موبايل) مورد استفاده قرار گيرد. 
هر چند شباهت ظاهري فراواني ميان يک وب سايت و يک پورتال وجود دارد به گونه اي که در نگاه اول تفاوت محسوسي ميان آن دو مشاهده نمي شود اما اين دو کاملا از يکديگر متفاوت اند.

 

ويژگيهاي زير در يک پورتال آن را از يک وب سايت متمايز مي کند:  

  1.  درگاه ورود منفردي که از طريق آن مي توان به مجموعه منابع مرتبط با پورتال دست يافت.
  2.  نمايش هدفدار اطلاعات با استفاده از تجربيات کاربر.
  3.  دسترسي تقسيم بندي شده به انواع داده و اطلاعات گروه بندي شده.
  4.  در اختيار گذاشتن امکان ارتباط و همکاري ميان تمامي کاربران و استفاده کنندگان پورتال.
  5.  امکان پيوستن به نرم افزارها و سيستم هاي نرم افزاري که گردش کاري مشخص و تعريف شده اي دارند

پورتال چيست؟


كلمه پورتال به مجموعه متنوعي از وب‌سايتها اطلاق مي‌شود كه شامل وب‌سايت‌هاي كوچك داخلي براي همكاري‌هاي درون سازماني تا سايت‌هاي اينترنتي براي ارتباط با مشتريان مي‌شود. 
  به صورت كلي پورتال وب‌سايتي است كه اطلاعات، سيستم‌ها و خدمات مرتبط را يكپارچه مي‌كند.
    پورتال پيچيدگي خدمات و اطلاعات را با ارائه يك رابط واحد براي كاربر تسهيل مي‌كند.
 

بر حسب چگونگي پاسخگويي به نيازهاي کاربران :
 
1-  Business to Customer Portal - B2C
اين نوع از پورتال دسترسي مستقيم مصرف کننده را به مجموعه وسيعي از اطلاعات و خدمات فراهم مي کند .
    براي مثال، اطلاعاتي مانند "راهنماي استفاده از محصولات" و "وضعيت سفارش مشتري " در خريد هاي خود و همچنين امکانات ارتباطي کاربر با بخش پشتيباني مشتريان در اين پورتال ها پيش بيني مي شود. مانند هر پورتال ديگري، يک پورتال B2C معمولا در قد و قواره اي ارائه مي شود که نيازهاي مشتريان خود را پاسخ دهد.

 

2- Business to Business Portal - B2B
نوع ديگر پورتال در زنجيره مديريت منابع شکل مي يابد. در اين نوع پورتال اطلاعات لازم براي توليد کنندگان،تهيه کنندگان، نمايندگي ها و همچنين توزيع کنندگان، به گونه اي مناسب و دسته بندي شده جمع آوري و در اختيار آنان قرار مي گيرد. نمونه عمومي پورتال B2B - براي مثال، يک شريک تجاري را قادر مي کند تا به بخشهايي از اطلاعات و امکانات مانند سفارش خريد و صدور فاکتور دسترسي داشته و از امکانات اين بخشها استفاده کند. محيطي که در آن امکان تهيه کالا يا خدمات، صدور صورت حساب خريد و فروش، دسترسي به اطلاعات توليد و ديگر امکانات مرتبط با نيازها فراهم مي ايد.
 

3- پورتال هاي عمومي ( Mega Or Public Portal )

     اين پورتال ها با عنوان پورتال هاي اينترنتي شناخته مي شوند و مهمترين ويژگي آنها فراواني مخاطبانشان است. اين نوع از پورتال ها نيز در دو گروه دسته بندي مي شوند:  

–  پورتال هاي عمومي که تمامي کاربران اينترنت را مخاطب قرار مي دهند (براي مثال Yahoo ، Excite، Google و مانند آن)

–  پورتال هاي خاص ( صنعتي، بازرگاني، خدماتي ) که به آنها پورتال هاي عمودي نيز گفته شده و مخاطبان محدود و مشخصي دارند ( مانند پورتال هاي بانکها، سازمانهاي دولتي، وزارتخانه ها و ... )

بر حسب محتوا و مخاطب:

بر حسب محتوا :

  •  پورتالهای اطلاعاتی ( Information Portal )، پورتالهایی هستند که بیشتر اطلاعات استاتیک موجود در منابع مختلف را گردآوری کرده و نمایش می دهند.
  •  پورتالهای کاربردی ( Application Portal ) ، پورتالهایی هستند که بیشتر ارائه دهنده سرویس هستند .

بر حسب مخاطب:

  • پورتال افقی ( Horizontal Portal - Hortal ) ارائه دهنده اطلاعات و سرویسهای مختلفی است ، و افراد مختلف را پاسخگو می باشد به عنوان مثال پورتالی که در آن خرید و فروش کالاهای مختلفی صورت می گیرد .
  • پورتال عمودی ( Vertical Portal- Vortal )  بر روی عناوین خاص و یا سرویسهای خاص تمرکز دارد و پاسخگوی گروه خاصی می باشد . به عنوان مثال پورتالی که به خرید و فروش محصولات یک صنعت خاص و اخبار همان صنعت اختصاص می یابد

 

انواع  دیگری از پورتال‌ها:

  •    داخلي (intranet)
  •    كه ارتباطات درون سازماني و كارگروهي را سامان مي‌دهد.
  •     خارجي (extranet)
  •      كه به ارتباط سازمان با ساير همكاران و شركاي تجاري مي‌پردازد
  •    اينترنتي
  •     كه براي ارتباط سازمان با مشتريان بكار برده مي‌شود.

 

توانايي‌هاي  پورتال‌:

  •      تعيين هويت كاربر User Authentication))
  •       شخصي‌سازي (Personalization)
  •       يكپارچگي و تجميع سيستم‌ها (Integration)
  •       جستجو
  •        كار گروهي (Collaboration)
  •        مديريت محتواي وب
  •       گردش‌كار (Workflow)

 

تعيين هويت (Authentication):

  •  بنا به تعريف پورتال‌ها اطلاعات و توانايي‌ها را بر اساس مشخصات كاربر ارائه مي‌كنند. به اين ترتيب قدم اول شناسايي كاربر است. در محيط‌هاي اينترنتي اين شناسايي ممكن است از طريق مكانيزم‌هاي ضعيفي نظير نگهداري Cookie صورت گيرد اما در انواع ديگر پورتال نظير پورتال‌هاي داخلي معمولا مكانيزم‌هاي قوي‌تري لازم است.
  •   اگر هر سيستم در پورتال مكانيزم تعيين هويت جداگانه‌اي با كلمات عبور مجزا داشته باشد، مكانيزم تعيين هويت مشكل‌ساز خواهد شد. نكته اصلي در توسعه يك پورتال كارا فراهم آوردن امكاني است كه كاربر بتواند با يكبار تعيين هويت از تمامي قسمت‌ها و اطلاعات مناسب بهره‌مند شود. اين امر به single sign-on مشهور است.

شخصي‌سازي (Personalization):

  •  شخصي سازي اصطلاحي است كه به فرآيند نمايش محتوا به كاربران بر اساس نوع‌كاربري، موقعيت و يا تاريخچه استفاده آنها اطلاق مي‌شود. پورتال‌ها مي‌توانند به روش‌هاي زير شخصي شوند: 
  •   از طريق نمايش اطلاعات: كاربراني مي‌توانند بخش‌هاي خاصي از رابط كاربر نظير انتخاب نوع و محل نمايش اطلاعات، انتخاب نحوه و فرمت نمايشي، و انتخاب خدمات مورد نظر را سفارشي كنند.
  •     از طريق محتوي و امكانات: در اين روش محتوايي كه كاربر مشاهده مي‌كند به سلايق او و همچنين انتخاب‌هايي كه سيستم بصورت خودكار انجام مي‌دهد بستگي پيدا مي‌كند. انتخاب‌هاي سيستم بر اساس منطق كسب و كار شكل مي‌گيرد براي مثال بر اساس مشخصات كاربر و يا تاريخچه خريدهاي قبلي وي.

 

يكپارچگي و تجميع Integration:


تجميع سيستم‌هاي كاربردي در واقع اتصال سيستم‌هاي مجزا از طريق اشتراك داده‌ها و عمليات خودكار است. براي مثال ممكن است سيستم پرسنلي، دستمزد و حسابداري به شكل يكپارچه ديده شوند اگرچه اين سيستم‌ها به شكلي مجزا عمل مي‌كنند اما از طريق اشتراك داده‌ها و برخي عمليات ممكن است با سيستم پورتال به صورت يكپارچه در رابط واحدي مشاهده شوند

 تجميع محتوي (Content):

  •    تجميع محتوي كمك مي‌كند تا  محتواي مورد نظر يكبار توليد شده و در موارد متعدد مورد استفاده قرار گيرد. در تجميع محتوا اطلاعات از منابع متعددي اخذ شده و در يك رابط واحد (پورتال) ارائه مي‌شود. به اين ترتيب پورتال مي‌تواند محتواي توليد شده توسط منابع مجزا را به صورتي يكپارچه نمايش دهد. براي مثال سايت يك موسسه مي‌تواند اطلاعات شركاي خود را مستقيما از پورتال اكسترانتي مختص شركا تامين كند.

جستجو:

  •      جستجو يكي از امكانات كليدي پورتال‌ها است كه از طريق آن كاربران مي‌توانند به اطلاعات مورد نظر خود فارغ از روشي كه در پورتال براي طبقه‌بندي اطلاعات مورد توجه بوده است دسترسي پيدا كنند.

كار گروهي (Collaboration):


امكانات مختص به كار گروهي از ديگر نيازمندي‌هاي سيستم‌هاي پورتال محسوب مي‌شود. امكاناتي نظير سايت پروژه‌ها، اشتراك مستندات، فضاي بحث‌گروهي، اخبار داخلي به همراه سيستم‌هاي اعلان و هشدار قابل تنظيم به كاربران كمك مي‌كند تا بتوانند اطلاعات خود را به اشتراك گذاشته و به شكل موثرتري كار خود را به انجام رسانند. اين امكانات كمك مي‌كند كه اشخاص به صورت همزمان يا غيرهمزمان با يكديگر همكاري كنند.

مديريت محتواي وب:

  •      مديريت محتوا در واقع فرآيند ذخيره‌سازي، مديريت و ايجاد ارتباط بين مستندات متنوع است. به اين ترتيب مديريت محتوا يكي از بخش‌هاي اساسي سيستم‌هاي پورتال است. مديريت محتواي وب به امكان توليد، ذخيره‌سازي و انتشار مستندات در محيط وب مي‌پردازد.
  •     اين بخش از امكانات پورتال‌ها بيشتر به ارتباط بين پورتال‌ داخلي و يا اكسترانتي با وب سايت سازمان مي‌پردازد. براي مثال ممكن است اخبار توليد شده در پورتال داخلي پتانسيل انتشار بر روي وب سايت شركت را داشته باشند.

گردش‌كار (Workflow):

  •     از نقطه‌نظر سيستم‌هاي پورتال "گردش‌كار" فرآيند توليد، تاييد و انتشار محتوا است. اين امكان براي كاربران شرايطي را فراهم مي‌كند كه به شكل كنترل شده‌اي به توليد محتوا و انتشار آن بپردازند.

معماري:

-   چارچوب اصلي ارائه

-    براي آنكه پورتال‌ها بتوانند اطلاعات متفاوتي را در چارچوبي واحد ارائه كنند، عملا از تكنولوژي و هسته‌اي اصلي براي تبديل صور متفاوت اطلاعاتي به قالب HTML استفاده مي‌كنند. براي توسعه پورتال‌هاي يكپارچه طبيعي است استفاده از يك هسته اصلي به اين منظور كه مي‌تواند اجزاي مختلف پورتال را پوشش دهد امري اجتناب‌ناپذير است.

-    محيط مشترك توسعه

-     معمولا توسعه پورتال‌ها با فرآيندهاي پيچيده توسعه نرم‌افزار مرتبط مي‌شود كه در آن استفاده از تكنولوژي‌هاي متنوع و اتصال آنها در يك محيط مشترك مد نظر قرار مي‌گيرد.در اين شرايط نه تنها استفاده از تكنولوژي‌هاي يكپارچه موثر است بلكه امكان استفاده از يك محيط مشترك و سازگار توسعه نرم‌افزار تا حد زيادي مفيد است. در اين فضا بخش IT مي‌تواند در محيط مشتركي كه مستقيما با تكنولوژي‌هاي متنوع پورتال متصل است، با سهولت بيشتري توسعه نرم‌افزار را دنبال كند.

تكنولوژي يكپارچه مايكروسافت براي پورتال‌ها:

-     شركت مايكروسافت مجموعه يكپارچه‌اي از محصولات كه در كنار هم مي‌توانند تمامي امكانات اوليه پورتال‌ها را فراهم كنند را ارائه ميكند. اين مجموعه به صورت كلي "تكنولوژي يكپارچه پورتال مايكروسافت Microsoft Integrated Portal Technology ناميده مي‌شود.

Microsoft Integrated Portal Technology:

  
   پلت‌فرمهاي مايكروسافت نظير

–         Windows Server

–        .Net Faremwork

   
  محصولاتي مانند:

–        Sharepoint Portal Serve

–        Microsoft Content Management Server

–        Micrsoft BizTalk Server

    
تكنولوژي‌هايي نظير:

–         Windows Sharepoint Services

  
 راه‌كارها و راهنمايي‌هاي عمومي نظير :

–   Microsoft Solutions for Internet Business and Content Integration

Microsoft Integrated Portal Technology

 

 
معرفي محصولات كليدي

  •       Sharepoint Portal Server 2003
  •       Content Management Server 2002
  •       Commerce Server 2002
  •       BizTalk Server
  •       Windows Sharepoint Services

  

Sharepoint Portal Server 2003:

l      Microsoft Office Sharepoint Portal Server ابزاري است كه ارتباط بين اشخاص، گروه‌هاي كاري و اطلاعات را از ميان فرآيندهاي سازماني فراهم مي‌سازد. اين ابزار اطلاعات سيستم‌هاي مختلفي را در يك محيط واحد و متصل با سيستم‌هاي كاربردي و با تكيه بر مكانيزم تعيين هويت واحد كاربر ارائه مي‌كند. اين محصول ابزارهاي مناسبي براي كار گروهي از طريق تجميع اطلاعات و جستجوي پيشرفته را در اختيار سازمان قرار مي‌دهد.

     شيرپوينت پورتال امكان دسترسي به اطلاعات مرتبط را از طريق توانايي‌هاي سفارشي‌سازي و شخصي‌سازي محتوا و الگوي نمايشي فراهم مي‌كند. همچنين با طبقه‌بندي انتخابات بر اساس نقش‌هاي سازماني كاربران مي‌تواند در انتشار محتواي مرتبط با كاربر به صورت ابزاري كارآمد عمل كند.

Content Management Server 2002:

Microsoft Content Manager Server به شكل موثري زمان لازم براي توليد و نگهداري وب‌سايتهاي مبتني بر محتواي گسترده را فراهم مي‌سازد. اين محصول توانايي توليدكنندگان محتوا را در ارائه و انتشار هرچه مناسب‌تر محتواي  وب‌سايتها و همچنين امكانات كاربران  سايت در دسترسي به اين اطلاعات را توسعه مي‌بخشد.

Commerce Server 2002:

l      Microsoft Commerce Server روش مناسب و مقرون به صرفه‌اي براي توسعه راه‌كارهاي تجارت الكترونيكي ارائه مي‌كند. با فراهم ساختن چارچوب توسعه مناسب به همراه مكانيزم‌هاي پيشرفته كسب و كار و آناليز مي‌توان با سرعت قابل ملاحظه‌اي وب‌سايتهاي مناسبي كه كاربري مراجعه‌كنندگان را بهينه كرده آنها را به همكاري‌هاي بعدي ترغيب مي‌كند، را توسعه داد.

BizTalk Server:

امكان توسعه ابزارهاي مناسب جهت پيش‌برد فرآيندهاي سازماني يكپارچه را فراهم مي‌سازد. اين محصول مجموعه‌اي از ابزارهاي لازم براي تسريع پياده‌سازي فرآيندهاي سازماني و يكپارچه‌سازي يستم‌هاي كاربردي را ارائه مي‌كند.

Windows Sharepoint Services:

Microsoft Windows Server 2003 مهمترين زيرساخت براي توسعه سيستم‌هاي متصل، شبكه‌ها و سرويس‌هاي وب است. يكي از بخش‌هاي كليدي اين سيستم عامل Microsoft Windwos Sharepoint Services است كه امكانات مناسبي را به مجموعه مايكروسافت آفيس براي فراهم ساختن محيط كار گروهي مي‌افزايد. علاوه بر آن شيرپوينت محيطي براي توسعه نرم‌افزارهاي پورتال فراهم مي‌كند.