|  07/17/2018 - سه شنبه 26 تير 1397
Menu
نوع جستجو را انتخاب کنید.
  • سایت
  • وب
جستجو
بایگانی اطلاعات > مشاهده

UML (Unified Modeling Language)زبان مدلسازی یکپارچه (ابراهیم عباسپور)


به نام خدا

 

 

UML
Unified Modeling Language
زبان مدلسازی یکپارچه

استاد : دکتر رمضانیان

دانشجو : ابراهیم عباسپور

1390

 

با تشکر از  همه آنانی که ساختن و ساخته شدن را به ما آموختند

 

مقدمه: آشنایی با مدلسازی

مدلسازی:

مدلسازی عبارت است از شبیه سازی  یک  محیط با اندازه ها و مصالح متفاوت از یک محیط واقعی.

 در مدلسازی اجزا محیط واقعی انتخاب شده و سپس متناسب با هدف مدلسازی خصوصیاتی از هریک از اجزای واقعی انتزاع می شود.

با برقراری ارتباطی مشابه ارتباطات اجزای واقعی در میان اجزای مدل، محیط مدل می شود

 

اهداف مدلسازی:

شناخت سیستم

تبیین جریان کاری سیستم

عدم توانایی در تجسم یکباره سیستم

درک بهتر و ساده تر محیط واقعی برای همه

کمک به حل مسایل پیچیده

سیستمى را كه در حال ساختن آن مى‏باشیم بهتر درك كنیم

ساختار و رفتار سیستم را مشخص كنیم

معمارى سیستم خود را كنترل كنیم

مدلها تصمیماتى را كه در جهت كاربردى سیستم باید گرفته شوند مستند مى‏كنند

 كاربران تصویرى ازمحصول نهایى را مشاهده كنند

ریسكهاى پروژه را مدیریت كنیم

روند شکل گیری UML

گرایش روز افزون به برنامه ریزی شیء گرا و مدلسازی، باعث افزایش متد های موجود در این زمینه شده بود که موجب سردرگمی کاربران می گردید.

این متد ها همگی از نظر مفهوم یکی بودند و در غالب های مختلف عرضه شده بودند.

در اکتبر 1994 آقای Rumbaurgh صاحب متدولوژی OMT به آقای Booch در شرکت Rational پیوست و این دو با ترکیب متدهای خود، محصول ترکیبی خود به نام "روش یکنواخت" را ارائه دادند.

 در سال 1995 با اضافه شدن آقای Jacobson ، روش قبلی با روش OOSE  ترکیب شد که موجب ارائة UML نسخة 0.9 در سال 1996 گردید

UML چیست؟

تعریف ساده:  UML یک زبان بین المللی است که در آن با استفاده از نماد های گرافیکی؛ چهره های مختلف کارکرد یک سیستم نشان داده می شود به گونه ای که برای تمامی افراد درگیر سیستم قابل درک باشد.

تعریف علمی:  UML یا زبان مدلسازی یکپارچه، زبانی است برای مشخص کردن (Specify)، مصورسازی(Visualize)، ساخت (Construction) و مستندسازی (Documenting) سیستمهای نرم‌افزاری و غیر نرم‌افزاری و نیز برای مدلسازی سیستمهای تجاری.

ایجاد کنندگان آن فرایندی را طراحی کرده اند که به طور کامل از uml پشتیبانی می کند. عموما هر فرایندی شامل فازهای زیر است :

      آنالیز نیازها (Requirement Analysis)

      آنالیز  (Analysis)

      طراحی      (Design)

      پیاده سازی                 (Implementation)

      تست                                  (Test)

 

خلاصه ای از فعالیت در UML

     در uml، use caseها هستند که نیازمندی های مشتری را توصیف می کنند.

Actor    ها و use caseها با ارتباطات مدل می شوند.

   هرuse case به صورت متنی نیازمندی های مشتری را توضیح می دهد. چه چیزهایی مشتری از سیستم توقع دارد بدون اینکه کوچکترین اطلاعی در مورد پیاده سازی برنامه داشته باشد. 

در این فاز کلاسها و اشیاء اولیه که در دامنه مسئله حضور دارند تهیه می شوند.

همکاری کلاسها برای اجرای use caseها توضیح داده می شود.

در آنالیز فقط کلاس هایی که در دامنه مسئله (مفاهیم دنیای واقعی) قرار دارند به کلاسهایی تکنیکی که در سیستمهای نرم افزاری مثل پایگاه داده و...تعریف می شوند مدل میشوند.

در فاز طراحی، نتیجه آنالیز به راه حل تکنیکی ختم می شود.

کلاسهای جدید به مدل اضافه می شوند.

نتیجه طراحی در فاز ساختاری این است که وارد جزئیات می شود و مدلها را آماده برای پیاده سازی می کند.

در این فاز کلاس هایی که در مرحله طراحی تهیه شده بودند به کدهای واقعی به زبان های برنامه نویسی OO تبدیل می شوند.

فاز آنالیز و طراحی بهتر است از لحاظ ذهنی به کد توجه نشود.

پس ازاتمام فازهای مذکوربرنامه را تست می کنیم عیوب آن را مشخص می کنیم و به عقب بر می گردیم.

این فاز دو یا چند بار تکرار می شود تا برنامه به کمال مطلوب برسد.

نمودارهای UML

هدف: نمایش انواع مختلف نمودارهای بصری به قصد نمایش جنبه های متفاوت سیستم .

انواع نمودار های UML

      نمودارهای ساختاری(Structural Diagr.): نمایش کارکرد سیستم با تمرکز برروی  Object ها. این نمودارها با تبیین نقش Object ها و ارتباطات میان آن ها؛ برنامه نویسان نرم افزار را در نوشتن کد یاری خواهد کرد.

      نمودارهای رفتاری(Behavioral Diagr.): نمایش سیستم با توجه به نیازهای کاربر و سرویس های ارائه شده به وی. این نمودارها ها با دادن یک دید کلی از آن چه که در سیستم انجام می شود، برای کاربران قابل درک خواهد بود.

نمودارهای UML

Behavioral Daigram

Use Case Diagrams

Activity Diagrams

State Machine Diagrams

Timing Diagrams

Sequence Diagrams

Communication Diagrams

Interaction Overview Diagrams

Collaboration daigram

Structural Daigram

Class Diagrams

Composite Structure Diagrams

Component Diagrams

Deployment Diagrams

Object Diagrams

Package Diagrams

 

سه مثال از نمودارها

نمودار Use Case

اجزای نمودار UseCase

UseCase: هرسرویسی که سیستم در اختیار کاربر قرار می دهد.

Actor: عامل ها؛ افراد یا سیستم هایی هستند که با UseCase ها کار می کنند. اطلاعات توسط آنان تزریق و یا دریافت می شود.

UseCase Diagram محاورات میان UseCase ها و Actor ها را نشان می دهد.

در UseCase دیاگرام، ما به دنبال نیاز های کاربران هستیم


نمودار Class

Object: یک عنصر که نقش تعریف شده ای در سیستم دارد و دارای ویژگی و رفتار مشخص می باشد.

Class: دسته یا گروهی از Object ها که دارای ویژگی ها و رفتار های مشابهی هستند.

Class diagram: نموداری است که در آن Class های موجود، ساختار داخلی آن ها و ارتباطی که با یکدیگر دارند مشخص می نماید.

 

نمودار توالی(Sequence Diagram)

نمودار توالی به همراه سایر نمودار های این گروه(همکاری، فعالیت و حالت) به منظور نمایش روند کاری و وظایف سیستم از زوایای مختلف بر مبنای UseCase  دیاگرام ها ترسیم می شوند.

نمودار توالی برای نشان دادن جریان عملیات در یک Use case  بر حسب زمان استفاده می شود

این نمودار برای همه افراد درگیر پروژه مفید می باشد

هر UseCase می تواند چندین نمودار توالی داشته باشد که هر یک فقط یکی از حالات UseCase را نشان می دهد

UML Softwares

AgileJ StructureViews

Altova UModel

Apollo for Eclipse

ARTiSAN Studio

Blueprint Software Modeler

Borland Together

Cadifra UML Editor

CaseComplete

ConceptDraw

Enterprise Architect 

eRequirements

GatherSpace

Gliffy

JUDE

Konesa

MacA&D

MagicDraw UML 

MasterCraft (software)

Metamill

MicroGOLD WithClass

 

با تشکر

 

تاریخ خبر : 1390/11/13      آدرس خبر : http://majame.tehran.irhttp://majame.tehran.ir/default.aspx?tabid=341&ArticleId=985
تعداد مشاهده : 4052
چاپprint

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید